Verduurzaming
Opgeleverd: Veenoord, 151 woningen
Terug naar het overzicht

Opgeleverd: Veenoord, 151 woningen

Toon op kaart

De werkzaamheden voor het verbeteren en verduurzamen van de 151 woningen in Veenoord zijn afgerond. Inmiddels hebben wij bij alle woningen de werkzaamheden uitgevoerd. Op deze pagina leest u alle informatie over de werkzaamheden en de ervaringen van bewoners. 

Locatie

Locatie

Laatst bijgewerkt: 21 december 2023. 

In Veenoord pakken we in 3 jaar 151 woningen aan. Samen met de bewoners en 2 aannemers maakten we een pakket aan maatregelen voor het verduurzamen en verbeteren van de woningen. In november 2021 zijn we gestart met het verbeteren van de eerste woningen.

De planning

We gaan in totaal 151 woningen verbeteren opgedeeld in 3 fases*:
*dit is onder voorbehoud. Hierin zijn wij en de aannemers afhankelijk van het plan, de budgetten en de flora- en faunawetgeving.

Afgerond: Fase 1: 

Deel 1
• Nieuwe weg 71, 73 en 77 t/m 85
• Rooseveltstraat 22 en 24
• Thorbeckestraat 12, 14 en 20
• Thorbeckestraat 23, 25, 27, 29 en 31

Deel 2
• Nieuwe weg 87, 89, 93, 95 en 97
• Van Hogendorpstraat 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 31, 32, 33, 34 en 36
• Rooseveltstraat 30, 32, 34 en 36
• Thorbeckestraat 1, 3, 5, 7, 9, 13, 15, 17, 19, 22, 24, 26, 30, 32, 34, 35 en 37

Afgerond: Fase 2: 
• Groen van Prinstererstraat 1 – 7, 2, 4, 8, 10, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 25, 27, 31, 32, 33 en 34

Afgerond: Fase 3: staat gepland voor 2023.
• Eikenlaan 1B, 3 – 15 (oneven) / 56 – 66 (even)
• Berkenstraat 9 – 15 (oneven) / 19 – 33 (oneven) / 22 – 40 (even)
• Eikenlaan 44 – 54 (even) / 53 – 59 (oneven)
• Kastanjestraat 2 en 4
• Beukenstraat 2 – 8 (even)
• Nieuwe weg 45 – 63 (oneven)

De werkzaamheden

Afhankelijk van het type woning worden de volgende werkzaamheden worden uitgevoerd:

Binnenwerkzaamheden

  • Aanbrengen mechanische ventilatie
  • Dakisolatie (incl. dakraam vervangen)
  • Controle technische installaties
  • Vloerherstel (daar waar nodig, dus niet bij iedereen)
  • Vloerisolatie (daar waar nodig, dus niet bij iedereen)
  • Keukendeur vervangen (daar waar berging aan de woning vast zit)
  • Voegwerk
  • Kierafdichting
  • Keuken ouder dan 22 jaar wordt vervangen.
  • Douche en toilet ouder dan 27 jaar wordt vervangen.

Buitenwerkzaamheden

  • Gevelisolatie
  • Vervangen beglazing
  • Kozijnaanpak
  • Gevelbekleding
  • Dakgoten

Keuze opties tegen huurverhoging

  • Zonnepanelen (€ 12,- per maand)

Met bewoners een plan maken

Marnix Bouwmeester is een van de bewoners uit de bewonersgroep. We vroegen waarom hij bij de bewonersgroep zit en hoe hij dit heeft ervaren: “Ik was benieuwd naar de plannen. We hebben meerdere keren bij elkaar gezeten en de mensen van Woonservice en beide aannemers waren heel duidelijk over wat er ging gebeuren. We konden vragen stellen en onze ervaringen delen. Bijvoorbeeld over de dakisolatie en bodemisolatie die jaren geleden zijn uitgevoerd. Met onze opmerkingen en vragen gingen ze aan de slag. Ik kijk er tot nu toe wel positief op terug. En ik ben benieuwd naar het eindresultaat.”

Goed voorbereid

Nathalie Smit woont met haar man en 4 kinderen in een woning die als een van de eerste aan de beurt is. We spraken haar begin november om te vragen hoe het gaat. Nathalie: “Het gaat goed! Ze zijn gestart met het bijvullen van de spouw. Dit gebeurde vanaf de buitenzijde van de woning, daar hadden we weinig last van. Daarna hebben ze het dak geïsoleerd. Hier zag ik van te voren wel een beetje tegenop, want de zolder moest helemaal leeg. Woonservice had gelukkig een container geregeld waar we aantal grote spullen in konden gooien. Dat scheelde weer een paar ritjes naar de stort. Binnenkort gaan ze het glas vervangen. De reuring in en rondom het huis vind ik geen probleem. De vakmannen zijn erg vriendelijk en flexibel. Verder laat ik het een beetje op mij afkomen. We zien en horen het wel.”

Ervaringen van bewoners

De familie Soekhoe

De werkzaamheden voor het verduurzamen en verbeteren van de woning van familie Soekhoe zijn afgerond. We vroegen hoe zij het hebben ervaren.

De werkzaamheden zijn bij u uitgevoerd. Hoe heeft u het ervaren? “Goed, eigenlijk is alles wel goed uitgevoerd en zijn er geen bijzonderheden gebeurd. De planning wijzigde nog wel eens, maar daar werden we goed van op de hoogte gebracht. Er zijn nog een paar kleine puntjes die binnenkort worden opgelost.”

Het doel van de werkzaamheden is onder andere om het comfort van uw woning te verbeteren. Merkt u verschil? “Ja, we merken dat het minder tocht bij het achterraam en er komt minder kou van de muren. De warmte blijft langer binnen en de kachel lijkt ook minder snel aan te slaan.”

Hebt u nog tips voor bewoners waar de werkzaamheden nog moeten worden uitgevoerd? “Wij zagen er een beetje tegenop, maar uiteindelijk is het allemaal best wel meegevallen. En de werkzaamheden waren eerder klaar dan waar we op gerekend hadden.”

Meneer en mevrouw Harks

De werkzaamheden voor het verduurzamen en verbeteren van de woning van meneer en mevrouw Harks zijn afgerond. We belden ze op om te vragen hoe zij het hebben ervaren.

Meneer en mevrouw Harks: “Wij hebben het als heel leuk en heel gezellig ervaren. De vakmannen waren heel vriendelijk, we kregen goede adviezen en als er wat was mochten we altijd bellen. In totaal zijn ze zo’n 2 weken bezig geweest. Niet alle dagen hoor, sommige werkzaamheden zoals het vervangen van het glas was in 1 dag al klaar. De communicatie was ook goed en fijn. Bij de start vertellen ze wat ze komen doen. En als de dag erop zit laten ze weten
wat er allemaal is gebeurd en hoe laat ze volgende dag terugkomen. Toen de werkzaamheden klaar waren werd het netjes afgewerkt en ons huis schoon achtergelaten.”
Het doel van de werkzaamheden is onder andere
om het comfort van uw woning te verbeteren. 

Merkt u verschil? “Ja, we zien aan de thermostaat dat het langer warm blijft in onze woning. Dat zorgt ervoor dat we minder hoeven te stoken. En door de nieuwe beglazing en
muurisolatie komt er minder lawaai van buiten naar
binnen. Dat is ook erg fijn! We zijn benieuwd hoe het straks in de zomer is. Vorige zomer was het buiten 30 graden, maar binnen ook. We hopen dat door alle veranderingen het in de zomer ook koeler is in huis.

De CV-ketel is helaas nog niet vervangen. En dit schijnt wel echt een oudje te zijn. We hebben dit aangegeven bij SW en Woonservice, dus we hopen dat we hier nog een andere voor terugkrijgen. En dat mag ook best een tweedehandse zijn hoor, maar wel een die minder oud is. Als het goed is,
krijgen we hier nog bericht van.” 

Heeft u nog tips voor bewoners waar de werkzaamheden nog moeten worden uitgevoerd? “Gewoon laten doen wat er moet gebeuren, laat het over je heen komen. Het wordt geen puinhoop en je hebt er alleen maar baat bij. Als Woonservice morgen zou zeggen dat het opnieuw moet, dan vinden wij dat helemaal niet erg.” 


Martijn Groenwold

Projectmedewerker wonen

m.groenwold@woonservice.nl Tel 0593 56 46 16

Esra Bloo

Bewonersconsulent Lenferink

e.bloo@lenferink.com Tel 06 10 81 91 40

Danique Postma

Bewonersconsulent Boekema

daniquepostma@boekema.nl Tel 06 54 94 01 46