Het werkgeluk van Stefan - financieel administratief medewerker

Het werkgeluk van Stefan - financieel administratief medewerker

Werkgeluk is voor mij resultaten behalen. Dat de gegevens voor de deadline in de systemen zitten, dat alles klopt. Dat geeft mij veel voldoening.

“Ik heb bij Woonservice mijn afstudeerstage HBO Bedrijfseconomie gedaan. Toen ik klaar was, boden ze mij een baan aan. Corporaties moeten steeds meer verantwoorden, daardoor was er extra ruimte binnen het team Financiën. Super dat ik deze kans gekregen heb en direct aan het werk kon.”

“Binnen het team houd ik mij bezig met de verantwoordingsinformatie. Ik zorg ervoor dat alle gegevens volledig, tijdig en juist worden aangeleverd bij de Autoriteit woningcorporaties. Een klus waarbij je veel informatie moet verzamelen en controleren. En met een harde deadline. Ook controleer ik het onderhoud. Ik kijk bijvoorbeeld hoeveel geld wij hebben uitgegeven aan het vervangen van keukens. Hiervoor draai ik alle werkopdrachten uit en maak een analyse van de kosten. Ik kijk of er een lijn in zit. En ik beoordeel welke kosten geactiveerd moeten worden. Daarmee lever ik een bijdrage aan de jaarrekening van Woonservice.”

“Mijn werk bestaat voornamelijk uit gegevens verzamelen en controleren. Het moet allemaal met elkaar kloppen, soms is dat even puzzelen. En je moet handig zijn met verschillende computersystemen. Ieder systeem werkt net weer even anders en je werkt in veel verschillende applicaties.”

“Ik vind het ook heel leuk om iets in beeld te brengen voor de toekomst. Dat doe je met scenario’s maken. Het managementteam van Woonservice komt met zaken die mogelijk in de toekomst gaan gebeuren. Denk hierbij aan stijgende rente, de aankoop van nieuwe woningen, hogere kosten voor nieuwbouw, geen huurverhoging, enzovoort. Ik reken per scenario door welke effecten dit op ons heeft. Het is een beetje als draaien aan knoppen en zien wat er dan gebeurt: hoeveel kunnen we dan nog investeren, wanneer komen onze financiële ratio’s in de knoei. Dat strategische denken en berekenen vind ik heel leuk.”

We zijn een kleine en leuke organisatie, de sfeer is goed. Iedereen heeft aandacht voor elkaar en er is altijd ruimte voor een praatje. Doordat we niet zo groot zijn heb je een breed takenpakket en veel diversiteit in je werk. Ook vind ik het erg leuk dat je alle mogelijkheden krijgt om door te groeien en jezelf te ontwikkelen. Zo heb ik vorig jaar nog een opleiding Financial Controlling gedaan.

Wat doe je als financieel administratief medewerker?

  • Is het jaarverslag klaar en goedgekeurd door de accountant? Dan zorg je ervoor dat alle informatie in het verantwoordingsprogramma van de Autoriteit woningcorporaties komt en het Waarborgfonds Sociale Woningbouw. Het is belangrijk dat dit goed gebeurt. Deze gegevens bepalen of wij als woningcorporatie geld kunnen lenen voor bijvoorbeeld het bouwen van nieuwe woningen.
  • Ook lever je gegevens aan voor de Aedes Benchmark en de dpi. Dit is een klus waarbij je veel gegevens moet verzamelen. Denk hierbij aan de WOZ-waarde, huurprijs en marktwaarde van iedere woning. Alle informatie controleer je goed, want het moet allemaal met elkaar kloppen.
Je geeft ook presentaties aan collega's
Je geeft ook presentaties aan collega's
  • Je houdt de liquiditeitsplanning bij. Je kijkt iedere maand hoeveel geld er uitgegeven is aan onderhoud en of we op begroting zitten. Of dat er misschien extra geld aangetrokken moet worden.
  • Je maakt scenario’s voor de toekomst. Je kijkt samen met de controller hoe de rente zich ontwikkelt en wat het effect is op de financiën van Woonservice. Stel dat het Rijk bepaalt dat we geen huurverhoging mogen doen, wat is dan het effect op de geldstromen? En welke gevolgen heeft dit voor de onderhoudsbudgetten? De scenario’s bespreek je met het managementteam.
  • Je controleert het onderhoud van woningen. Je draait werkopdrachten uit en onderzoekt of er een logische lijn in de uitgaven zit.