Het werkgeluk van Huib - huismeester

Het werkgeluk van Huib - huismeester

Dat ik iets kan betekenen voor de bewoners, dat ze op mij kunnen rekenen.

“Ik ben huismeester in appartementencomplex ’t Stroomdal. Als huismeester heb je een technische en sociale functie. Kleine reparaties, zoals een WC bril vervangen of een lekkende kraan doe ik zelf. Voor grotere klussen schakel ik onze vakmannen in. Ik overleg dan met de planning en met de bewoners. Voor het reguliere onderhoud aan de liften, automatische deuren en andere installaties ben ik het aanspreekpunt voor de leveranciers. En als er grote projecten aankomen, zoals een renovatie, dan zit ik in het projectteam. Ik weet wat er leeft bij de bewoners en ken het gebouw op mijn duimpje.”

“Voor de bewoners ben ik het vaste vertrouwde gezicht. Ik houd een oogje in het zeil. De bewoners vinden dat fijn. Ze komen bij mij met vragen over hun woning, maar ook als de zenders op hun tv verdwenen zijn. Ik ondersteun de activiteitencommissie bij de verschillende activiteiten die ze organiseren en overleg met het zorgteam dat ’s avonds en ’s nachts aanwezig is. Met voor mij hele simpele dingen, kan ik de bewoners heel blij maken. Dat is voor mij werkgeluk.”

Ik heb een afwisselende baan met veel vrijheid. En de ruimte om zelf invulling te geven aan mijn functie. Bij Woonservice doet je mening er toe, je wordt gehoord en je hebt invloed, dat is fijn!

Wat doe je als huismeester?

  • Je bent het 1e aanspreekpunt voor bewoners bij allerlei vragen.
  • Je signaleert leefbaarheids- en sociale problemen. Deze problemen los je zoveel mogelijk zelf op. Is het een complex probleem? Of kom je er zelf niet uit? Dan schakel je de woonconsulent in.
  • Je houdt toezicht op het gebouw, zodat deze schoon, heel en veilig is en spreekt bewoners aan op hun verantwoordelijkheden.
  • Je volgt de gebonden alarmering op bij noodgevallen.
  • Je doet kleine reparaties, zoals lekkende kranen, sloten die niet goed werken, een wc bril die loszit. Voor grotere of complexere reparaties schakel je de vakmannen van Woonservice in. Hiervoor overleg je met de planning.
  • Je doet rondleidingen en maakt nieuwe huurders wegwijs in het complex.
  • Je ondersteunt de activiteitencommissie bij de verschillende activiteiten die zij organiseren.
  • Je doet de bewonersbegeleiding tijdens renovatieprojecten en andere werkzaamheden in en aan het gebouw en de appartementen.
Koffie schenken tijdens acitviteiten
Koffie schenken tijdens acitviteiten
  • Tijdens koffieochtenden schenk je koffie en maak je een praatje met bewoners. Zo haal je op wat er leeft bij de bewoners. Speelt er iets? Bijvoorbeeld overlast? Dan ga je daarmee aan de slag.
  • Je bent het aanspreekpunt voor leveranciers bij terugkomende onderhoudswerkzaamheden, zoals het onderhoud van de liften, brandalarm, automatische deuren.
  • Doet de lift het niet? Of werkt de verwarming niet goed? Dan los jij het op.