Het werkgeluk van Arjan - projectleider

Het werkgeluk van Arjan - projectleider

Samenwerken aan het ontwikkelen en realiseren van kwalitatief goede en comfortabele woningen voor onze huurders  dat is werkgeluk voor mij. Samenwerken met collega’s in de eigen organisatie en met alle externe professionals die onderweg nodig zijn. Dat je vanaf het allereerste idee betrokken bent en de drijvende kracht bent achter de realisatie van de woningen. Daar geniet ik enorm van. Ik wil niet alleen rapporten opleveren, ik wil iets tastbaars bijdragen.

De dag van Arjan

“Vandaag begin ik op de bouwplaats waar we levensloopbestendige woningen en gezinswoningen bouwen. We hebben onze 4-wekelijkse bouwvergadering, met de aannemer. Van tevoren loop ik met de aannemer even over de bouwplaats. Het schiet al mooi op. Ook de constructeur is deze keer aanwezig, de aannemer heeft wat vragen over de constructie. In de vergadering bespreken we of alles volgens afspraak verloopt. En we nemen de planning door. De aannemer geeft aan dat de levering van de warmtepompen vertraagd is. Dat is geen verrassing in deze tijd van grote schaarste. We overleggen over de gevolgen en mogelijke oplossingsrichtingen. Het was een goed overleg, mijn actiepunten heb ik genoteerd en pak ik de komende dagen op.”

Met de gemeente overleggen over de nieuwbouw
“Daarna snel door naar het gemeentehuis voor een ander project. We gaan nieuwe woningen bouwen. Samen met de huidige bewoners hebben we daarvoor een stedenbouwkundigplan gemaakt. De nieuwe woningen willen we iets anders neerzetten, dat past beter in het straatbeeld. We hopen dat de gemeente dit ook een goed idee vindt en het bestemmingsplan daarvoor wil aanpassen. Samen met de projectleider en stedenbouwkundige van de gemeente neem ik de plannen door. En bespreken we de vervolgstappen.”

“Na het overleg rijd ik naar huis. Mijn collega belt, zij is projectmedewerker wonen. We doen veel projecten samen. Ze heeft goed nieuws. Twee bewoners in ons verduurzamingsproject doen toch mee met de woningverbetering. Nu kunnen we alle woningen verduurzamen. We spreken af dat zij alles met de bewoners regelt, ik neem contact op met de aannemer.”

Groot sloop- en nieuwbouwproject
“Thuis is het eerst tijd voor de lunch. Daarna de voicemail afluisteren, welke telefoontjes heb ik vanochtend gemist. Vervolgens ga ik aan de slag met de fasering voor een groot sloop- en nieuwbouwproject. Welke woningen kunnen we het beste als eerste slopen? Waar kunnen we starten met bouwen? Welke bewoners willen terug naar de nieuwbouw? Het is een hele puzzel. Ik maak een opzet en mail deze naar de projectmedewerker wonen met de vraag om even mee te kijken. Daarna lees ik nog een 1e concept ontwerp- en realisatieovereenkomst door. Ik heb een uurtje over, ik maak een start met het controleren van het bestek voor een aankomend nieuwbouwproject, om te kijken of alles klopt.”

Inloopavond voorbespreken
“Aan het eind van de dag heb ik nog een Teams-meeting met een van de projectteams. Volgende week hebben we een inloopavond voor omwonenden over de nieuwbouw. We nemen nog even de laatste puntjes door. Aan het eind stem ik met de communicatieadviseur het persbericht af. En welke vragen de pers eventueel kan stellen. Tot slot nog even de inbox checken op urgentie / nieuwe email. Er zit een terugkoppeling in de van de opzichter. De inspectie ten behoeve van de Wet Kwaliteitsborging is goed verlopen. Dat maakt me blij en is een mooie afsluiting van de dag."

Ik ben projectleider, maar soms ook ontwikkelaar en opzichter. Dat is het leuke aan een kleine organisatie. De lijntjes zijn kort en je hebt veel invloed. Er wordt naar jouw ideeën geluisterd en je krijgt de ruimte om nieuwe dingen uit te proberen. De sfeer is open en collegiaal, wij willen elkaar helpen en ondersteunen daar waar mogelijk, opgedane kennis wordt met plezier gedeeld! Ook is er veel vertrouwen en vrijheid. Werk je een avond door, dan neem je een later moment vrij. Moet je naar huis omdat de kinderen studiemiddag hebben? Dan haal je een ander moment je uren weer in. Die flexibiliteit is heel prettig.

Wat doe je als projectleider nieuwbouw en verduurzaming?

  • Je begeleidt bouwprojecten van A tot Z. Dit kan zijn dat je de opdracht krijgt om in een buurt 50 woningen te vervangen door nieuwe, duurzame woningen. Of dat je een appartementencomplex energiezuiniger moet maken.
  • Van opdracht tot realisatie ben jij verantwoordelijk. Je maakt een plan van aanpak en stelt een projectteam samen. Als projectleider stuur jij het projectteam aan.
  • Het bouwtechnische deel is jouw verantwoordelijkheid. Je werkt daarin veel samen met de projectmedewerker wonen, die verantwoordelijk is voor de bewoners.
Je neemt een kijkje op de bouw en overlegt met de aannemer
Je neemt een kijkje op de bouw en overlegt met de aannemer
  • Samen met de projectmedewerker wonen organiseer je de bewonersparticipatie. Jullie stemmen af met de bewoners op welke manier ze betrokken willen worden. En geven dit vorm. In de praktijk betekent dit: sessies met bewoners organiseren, inloopspreekuren houden, samen met bewoners plannen maken, nieuwsbrieven schrijven, etc.
  • Voor nieuwbouw overleg je met de gemeente over bestemmingsplanprocedures. En huurt hiervoor externe adviseurs in. Je zorgt ervoor dat alle benodigde stappen in de voorbereiding gezet worden.
  • Ga je woningen verduurzamen? Je schakelt een bureau in die de woningen technisch onderzoekt om te kijken wat de beste oplossingen zijn. Als ze bezig zijn met hun onderzoek neem je een kijkje.
  • Met de architect en aannemer ga je om tafel over de ontwerpen en de plattegronden. Je geeft een terugkoppeling van de reacties van de bewoners. En overlegt of het binnen de begroting kan.
  • Voordat je opdracht kunt geven voor de bouw, moet je eerst akkoord hebben van het managementteam. Je overlegt met de manager Vastgoed wanneer het voorstel in het MT besproken wordt. Je zorgt ervoor dat alle stukken op tijd klaar zijn en dat de controller van tevoren zijn advies heeft gegeven.
  • Gaat de bouw bijna beginnen? Met de woonconsulent bespreek je het aanbieden van de woningen. En wanneer de keuzeadviseur voor het kiezen van de keuken, douche en het toilet aan de slag moet. Zodat de bewoners nog de tijd hebben om hier over na te denken.
  • Tijdens de bouw zit je de bouwvergaderingen voor. Je overlegt met de aannemer of alles volgens planning verloopt. En hoort waar zich eventuele problemen voor doen.
  • Je verzorgt de gehele administratieve afhandeling. Je zorgt dat de nieuwe woningen en alle kenmerken van de woningen goed in het systeem komen, zoals de plattegronden en energie labels.
  • Iedere maand rapporteer je aan de stuurgroep projecten hoe het met jouw projecten gaat.